Tematické úlohy

Tančící rozinky

  1. V pokusu jsme pracovali s rozinkami, octem a jedlou sodou. Které jiné látky, běžně dostupné v domácnosti, bychom mohli použít, abychom zachovali princip pokusu?
    • rozinky mohou nahradit: slunečnicová semínka, čočka, kukuřice, hrášek, kmín, aj.
    • ocet může nahradit: Lemonka (Citronek), vymačkaná citrónová šťáva, většina kupovaných limonád (musí obsahovat kyselinu citrónovou)
    • jedlou sodu může nahradit: kypřící prášek
  2. Doplň větu:
    • Hydrogenuhličitan sodný NaHCO3 reaguje s kyselinou octovou CH3COOH. Jedním z produktů této reakce je i plyn oxid uhličitý CO2.
  3. Využití octa zdaleka nekončí v kuchyni. S pomocí internetu či literatury vyhledej další možnosti jeho využití.
    • využití ke konzervaci, odstraňuje vodní kámen, likviduje pachy (z chladniček, obuvi), oživuje barvu nábytku a tkanin, pomáhá narušenému trávení, snižuje hladinu cholesterolu, upravuje vysoký krevní tlak
  4. Jak se dá jedlá soda v kuchyni chytře využít věděly už naše babičky. Zkus vyhledat nebo zjistit některé další „zlepšováky“.
    • když přidáme trochu jedlé sody do vody, kde vaříme luštěniny, máme jistotu, že se nerozvaří
    • přidáme-li jedlou sodu při vaření zeleniny nebo jejím dušení, zelenina neztratí barvu
  5. Které jiné druhy octů znáš? Jmenuj alespoň pět druhů.
    • vinný ocet, jablečný ocet, bílý destilovaný ocet, bílý kvasný ocet, rýžový ocet, balsamikový ocet, malinový ocet atd.